Blog

Wie staat in coronatijd op voor de cliënt?

De coronacrisis brengt digitale oplossingen in de zorg in een stroomversnelling. Zorgverleners, hulpverleners en instanties zijn haastig op zoek naar nieuwe manieren om te communiceren met hun cliënten. Hard nodig, maar wat er misgaat is dat iedereen met een eigen oplossing komt. Dit heeft tot gevolg dat cliënten, die vaak meerdere zorgverleners hebben, zich opeens allerlei nieuwe systemen eigen moeten maken en het overzicht volledig kwijtraken. Er verdwijnen zelfs mensen geheel van de radar. Gevaarlijk en bovendien ontzettend zonde, want deze tijd biedt juist de kans om gedegen netwerkzorg op te zetten.

De afgelopen periode hadden zorgverleners in het heetst van de strijd weinig tijd voor een blik op het grotere geheel. Er moest snel gehandeld worden, efficiënt, met veiligheid boven alles. Maar nu er iets meer rust is, ontstaat ook ruimte om te kiezen voor een meer menselijke aanpak. En die bestaat niet uit alleen het omzetten van reguliere processen in digitale processen. Dat is een aanpassing, geen vooruitgang. Als we dan toch genoodzaakt zijn digitaal te werken, laten we dat binnen één systeem doen. Juist nu, in deze chaotische, onvoorspelbare tijd is samenwerken van het grootste belang.

zorg netwerk van gem client

Van ouderenzorg tot jeugdhulpverlening en GGZ

Dat het hanteren van uiteenlopende digitale oplossingen problematisch is in ouderenzorg, maakt de coronacrisis opnieuw pijnlijk duidelijk. Maar ook kinderen hebben vaker dan je denkt te maken met meerdere zorgverleners. Voor de ontwikkeling van het kind én de regierol van ouders is het van het grootste belang dat zorgverleners op de hoogte zijn van elkaars bevindingen en adviezen. Niets is immers zo frustrerend als van het kastje naar de muur gestuurd worden als het gaat om het welzijn van je kind. Daar komt bij dat sinds het uitbreken van de coronapandemie, Nederlandse basisscholen al met zo’n 7.000 leerlingen het contact zijn verloren. Schrikbarende cijfers, zeker omdat een groot deel ervan kwetsbare kinderen in probleemsituaties betreft.

kwetsbare groepen

Ook binnen de GGZ biedt het samenkomen van zorg uit het medische én het sociaal maatschappelijke domein de beste kans op betere resultaten. Het is bij uitstek een sector waarin geen standaardaanpak bestaat, maar naar persoonlijke verhalen en behoeftes moet worden gekeken. Daar ontstaat pas ruimte voor als alle verschillende perspectieven worden verbonden én er oprechte aandacht is voor de persoon die men tegenover zich heeft. Of dat nu face-to-face is of via een videocall, daarin zit de vernieuwing niet. De echte transformatie moet worden gemaakt met veilige, centrale communicatie waarin alle partijen betrokken zijn. En de tijd dringt, want de impact van de coronacrisis zal ook op deze sector groot zijn.

“Het is niet genoeg om reguliere processen om te zetten in digitale processen. Juist in deze chaotische, onvoorspelbare tijd is netwerkzorg van het grootste belang.”

 

Samenwerken is essentieel

Nu de zorg onder hoge druk staat, is duidelijke communicatie tussen zorgprofessionals in al die genoemde sectoren extra belangrijk. En omdat de maatregelen samenwerken steeds lastiger maken, is digitale samenwerking de oplossing. Binnen het communicatieplatform van OZOverbindzorg vormen alle betrokken zorgverleners én (de familie van) de cliënt een betrouwbaar en transparant netwerk. Zorgverleners werken erin samen en wisselen gegevens uit. Geen complete dossiers, maar slechts de relevante communicatie.

De cliënt bepaalt wie toegang heeft, dus ook mantelzorgers of betrokken familieleden kunnen inzicht krijgen in de zorgverlening en opmerkingen of vragen delen. Daarmee geeft het systeem rust en vertrouwen. Voor de betrokken hulpverleners en mantelzorgers die hun verantwoordelijkheid kunnen delen, maar ook voor de cliënt zelf. Deze vorm van samenwerking is essentieel om goede en passende zorg te leveren. En, ook niet onbelangrijk: het is een eenvoudig systeem, dat makkelijk te implementeren is voor nieuwe gebruikers. We bieden nu een versnelde uitrol aan, met digitale scholing en de inrichting volledig op afstand. De regio’s Utrecht en Gelderse Rivieren hebben al van deze versnelde aansluiting gebruikgemaakt.

Hoeveel personen maken gebruik van OZO

OZOverbindzorg wordt nu al gebruikt in 78 gemeenten, met een verzorgingsgebied van zo’n 2 miljoen inwoners. Sinds de coronacrisis zijn er al 3.000 nieuwe cliënten aan OZO toegevoegd. Daarmee bewijst het systeem zijn meerwaarde, júist nu. Heb je interesse in OZO of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag op weg.

 

 

 

Verlopen: Wij zoeken een communicatieadviseur

Verlopen: Wij zoeken een communicatieadviseur

OZOverbindzorg zoekt voor haar dynamische organisatie een Communicatieadviseur Ben jij een ervaren communicatieadviseur…
Verlopen: OZOverbindzorg zoekt een projectondersteuner

Verlopen: OZOverbindzorg zoekt een projectondersteuner

Door de verdergaande groei willen we ons team uitbreiden met een projectondersteuner. We zoeken een enthousiaste…
Sneller toegang tot patiëntnetwerk voor professionals UMC Utrecht

Sneller toegang tot patiëntnetwerk voor professionals UMC Utrecht

Door de slimme integratie van OZOverbindzorg in elektronisch patiëntendossier (ECD) HiX leggen de GGZ-professionals van…

Sluit je aan bij meer dan 150.000 gebruikers!

Aanmelden Nieuwsbrief