De verspreiding van het coronavirus neemt toe. Nadat iemand is hersteld van het coronavirus, betekent dit niet dat deze persoon klachtenvrij is. Vaak houdt diegene last van lichamelijke- of psychische klachten, of beiden. Longarts Hans in ’t Veen vertelt tegen de NOS wat Covid-19 op lange termijn met je lichaam doet: “Als je aanhoudende klachten hebt, dan is het heel lastig om de juiste steun te krijgen van je omgeving, maar ook van behandelaars. Dat leidt tot boosheid en frustratie. Het is belangrijk dat lange termijn symptomen erkend worden.” In Overbetuwe kozen de professionals voor een andere aanpak. Herstellende coronapatiënten en zorgprofessionals over hoe online samenwerken hen helpt bij goede nazorg en communicatie.
Stichting Geïntegreerde Eerste Lijnszorg Midden Betuwe is een samenwerking tussen eerstelijnszorgverleners in Midden Betuwe. Bij GEZ Midden Betuwe werd in korte tijd een speciaal multidisciplinair Post Corona-virusprogramma ontwikkeld, waarbij het samenwerkingsplatform OZOverbindzorg wordt ingezet om digitale netwerkzorg op maat te leveren.
Wat is de ervaring van patiënten en professionals uit de regio Overbetuwe met de inzet van dit online samenwerkingsplatform? Nienke van den Berg, fysiotherapeut bij fysiotherapiepraktijk Wijnhoven-Gierman en Linda van Zutphen, diëtiste bij diëtistenpraktijk Eetstijl, delen hun ervaringen met OZOverbindzorg en hoe digitale netwerkzorg werkt in de praktijk.
Herstellende coronapatiënten geven zelf aan dat het herstel langzaam gaat. “Het is drie stappen vooruit en twee stappen achteruit, je denkt dat het goed gaat, maar dan val je weer terug”, aldus een geïnterviewde patiënt die het coronavirus heeft gehad. Volgens fysiotherapeut Nienke van den Berg zijn er zowel psychische- als emotionele klachten die in het herstelproces aandacht vragen.
Lang niet iedereen vraagt zelf tijdig om hulp. Van den Berg: “Van tevoren hebben wij als paramedici een lijst gemaakt met vragen die professionals kunnen gebruiken om de situatie in te kunnen schatten en te achterhalen of er meer netwerkzorg nodig is. Een van de vragen is bijvoorbeeld of de patiënt zich zonder hulp kan aan- en uitkleden. Als de patiënt dat niet kan, is er zeker een reden om een andere professional in te schakelen.” Via het samenwerkingsplatform kan snel een collega worden gezocht en ingezet.
In tijden van corona gelden veiligheidsvoorschriften rondom samenkomen. Het is een uitdaging om goed samen te werken. Via het samenwerkingsplatform kan digitaal en veilig gecommuniceerd worden. Een professional richt samen met de patiënt een digitaal netwerk in waaraan de betrokken professionals, mantelzorgers en familieleden deelnemen. Afgestemd op de behoefte van de patiënt kunnen zorgwensen worden besproken, documenten zoals oefeningen of video’s worden gedeeld of kan een dagboek worden bijgehouden.
Alle communicatie is voor de patiënt toegankelijk, zodat de patiënt grip houdt op zijn eigen zorg- en herstelproces. “Het is erg prettig om mee te lezen in de communicatie tussen (zorg)professionals, daardoor weet ik of de informatie goed is overgekomen”, beschrijft de herstellende coronapatiënt.
bron foto onder: United Nations via Unsplash