Blog

5 tips voor communiceren in OZOverbindzorg

Wat verstaan wij onder regie? 

Regie betekent voor ons dat ieder mens haar wensen en behoeften aangeeft en meebeslist in welke ondersteuning je nodig hebt. In OZOverbindzorg heb je verschillende mogelijkheden om regie te nemen. Zo kan de cliënt zelf deelnemen met een eigen account of om alleen mee te lezen. Of iemand die dit voor de client doet.  De cliënt bepaalt wie er deel mogen nemen aan het digitale netwerk.  

Hoe werkt dit in de praktijk? 

Als (zorg)professional en/of mantelzorger kun jij de cliënt ondersteunen met het nemen van regie. Het is belangrijk om continu af te stemmen hoe iemand betrokken wil worden en blijven. En af te blijven stemmen of het netwerk nog steeds klopt in OZOverbindzorg. Dit kun je doen door tijd vrij te maken om met de cliënt samen in OZOverbindzorg te kijken, te zorgen dat iemand uitleg krijgt over het gebruik van OZOverbindzorg of dat je aan geeft wat en met wie je iets wilt bespreken. Goede samenwerking kan alleen in afstemming met de cliënt.

5 tips voor een optimaal gebruik van OZOverbindzorg:

1. Vraag aan de cliënt:  

  • Is er iemand in jouw omgeving die jij vertrouwt en die jouw belangen mag vertegenwoordigen (wanneer je dit zelf niet meer kan of wilt) in de samenwerking rondom jouw zorg?  
  • Wie zijn er nog meer belangrijk voor jou in jouw leven? 

2. Laat je leiden door de wensen en voorkeuren van de cliënt: 

  • Hoe wil jij deelnemen aan OZOverbindzorg?
  • Hoe kan het gebruik van OZOverbindzorg jou ondersteunen? 
  • Wie mogen er in jouw digitale netwerk?  

3. Geef duidelijke informatie (die aansluit bij de cliënt en/of de vertegenwoordiger): 

  • Wat is OZOverbindzorg? (Het online communicatieplatform waar zorg samen komt!) 
  • Hoe kan OZOverbindzorg bijdragen aan jouw zorg/ondersteuning?
  • Op welke manieren kun jij deelnemen of wil jij  betrokken worden? 
  • Wie, maar vooral ook wat mogen zij digitaal met elkaar communiceren (bijv. metingen, afspraken of het uiten van zorgen)? 

4. Maak het netwerk tastbaar en zichtbaar door het netwerk aan te maken! 

5. Onderhoud het netwerk: 

  • Door regelmatig het netwerk te bespreken en up-to-date te houden. 

 OZOverbindzorg op maat 

Met behulp van bovenstaande tips ontdek je wat de cliënt echt belangrijk vindt in de communicatie over zijn/haar zorg. Je zult ervaren dat ieder mens op een andere manier betrokken wil worden in de communicatie rondom zijn/haar zorg. Met behulp van de juiste informatie en door met elkaar in gesprek te gaan kun je OZOverbindzorg op maat in zetten. Dit komt ten goede van de zorg voor de cliënt en maakt samenwerken simpeler, leuker en efficiënter!

Verlopen: Wij zoeken een communicatieadviseur

Verlopen: Wij zoeken een communicatieadviseur

OZOverbindzorg zoekt voor haar dynamische organisatie een Communicatieadviseur Ben jij een ervaren communicatieadviseur…
Verlopen: OZOverbindzorg zoekt een projectondersteuner

Verlopen: OZOverbindzorg zoekt een projectondersteuner

Door de verdergaande groei willen we ons team uitbreiden met een projectondersteuner. We zoeken een enthousiaste…
Sneller toegang tot patiëntnetwerk voor professionals UMC Utrecht

Sneller toegang tot patiëntnetwerk voor professionals UMC Utrecht

Door de slimme integratie van OZOverbindzorg in elektronisch patiëntendossier (ECD) HiX leggen de GGZ-professionals van…

Sluit je aan bij meer dan 150.000 gebruikers!

Aanmelden Nieuwsbrief