Geplaatst op: 9 juli 2020

OZOverbindzorg ondersteunt (ex)coronapatiënten


Van de patiënt wordt verlangd om thuis aan te sterken, maar hoe doe je dit dan? Wanneer een patiënt genezen is van corona, betekent dit niet dat je geen klachten meer hebt. Na herstel houden zij vaak last van lichamelijk- en/of psychische klachten. Dit kan een verminderde conditie zijn, afname van spierkracht, hoesten of kortademigheid. Angst, stress of concentratieproblemen zijn psychische klachten die na herstel in het ziekenhuis of thuis vaak voorkomen. Je kunt je voorstellen dat deze klachten voor patiënt en familieproblemen veroorzaken in het dagelijks leven. Hoe kan de (zorg)professional ondersteuning bieden?

Onduidelijkheid

Wanneer je als patiënt last blijft houden van klachten is het wenselijk om een professional te spreken. Het is nu vaak onduidelijk bij wie de patiënt of familie met welke vragen terecht kan. Het is nog niet heel bekend dat een patiënt die last heeft van kortademigheid, hulp kan krijgen van een fysiotherapeut. Ook psychische klachten gaan vaak niet vanzelf over, professionals, zoals een huisarts, geestelijk begeleider of psycholoog kunnen de patiënt hier goed in ondersteunen.

Netwerkzorg op maat

In onderstaande afbeelding wordt weergegeven met welke klachten je terecht kunt bij een professional.  Ook zie je dat er meerdere professionals betrokken kunnen zijn in de nazorg van een coronapatiënt. Hierdoor is samenwerking tussen deze professionals wenselijk, om tegenstrijdige adviezen te voorkomen. Daarnaast kunnen professionals elkaar goed aanvullen door de patiënt vanuit een andere invalshoek te benaderen. Door hierover met elkaar te communiceren ontstaat maatwerk. ‘Ze zeiden dat ik thuis verder mocht aansterken, er is niet gepraat over nazorg. Ik had graag iemand gehad aan wie ik rechtstreeks vragen kon stellen.’ hoorden wij van een coronapatiënt.

In dit overzicht zie je welke professionals betrokken kunnen zijn om de nazorg rondom een coronapatiënt te organiseren, netwerkzorg.

Hoe bereik je een coronapatiënt?

Een online communicatieplatform kan patiënten, hun familie en (zorg)professionals ondersteunen. Je kunt via een communicatieplatform de patiënt digitaal en veilig berichten sturen. Bijvoorbeeld om zorg af te stemmen op de wensen en behoeften van de patiënt of om afspraken te maken. Ook geeft een platform de patiënt een plek om zorgen te delen of vragen te stellen aan professionals. Patiënten kunnen meelezen in de communicatie tussen professionals onderling en zien wat er is besproken en dat afspraken worden nagekomen. Dit geeft de patiënt grip op zijn/haar zorg en herstelproces.

Overbetuwe en Lingenwaard zetten OZOverbindzorg in

Overbetuwe en Lingenwaard zetten het communicatieplatform OZOverbindzorg in om netwerkzorg op maat te leveren. In Overbetuwe hebben eerstelijns (zorg)professionals een speciaal nazorg virusprogramma ontwikkeld. Zij hebben OZOverbindzorg ingezet, omdat de patiënt en de familie bepalen wie er toegang krijgt en welke informatie er gedeeld mag worden. Ook houden zij overzicht over het zorgnetwerk dat betrokken is bij het herstel van de patiënt. Het COPD Netwerk Lingewaard bestaat uit verschillende zorgverleners die al enige jaren samenwerken in de gemeente Lingewaard. Onze Huisartsen en Ziekenhuis Rijnstate zijn onder andere bij dit netwerk betrokken. Het COPD-netwerk wil de samenwerking in deze tijd digitaal voortzetten en gaat hiervoor gebruik maken van OZOverbindzorg. Elke patiënt kan straks vanuit verschillende invalshoeken worden ondersteund door professionals.

Wil je ook met OZOverbindzorg starten?

OZOverbindzorg wordt in 78 gemeentes in Nederland gebruikt voor betere communicatie. Heb je interesse om zo snel mogelijk te starten met OZOverbindzorg? Neem contact met ons op door te mailen naar info@ozoverbindzorg.nl.

 

Terug naar het overzicht