Ervaringsverhaal

Apothekersassistente Ozlem

Apotheker aan het woord

Coördinerend apothekersassistente Ozlem Saltik werkt al 10 jaar bij BENU-apotheek in Westervoort. Ze leidt en ondersteunt het team, en houdt zich bezig met de kwaliteit van de apotheek; ze controleert de kwaliteitssystemen en checkt de procedures aan de hand van een kwaliteitshandboek. Op de werkvloer staat ze in direct contact met patiënten, mantelzorgers en (thuis)zorgorganisaties, daarom maakt ze gebruik van OZOverbindzorg.

Bijeenkomst

Ozlem: “Tijdens een intern werkoverleg kwam ter sprake dat de huisartsen OZOverbindzorg zouden gaan gebruiken. Er werd een bijeenkomst in de buurt georganiseerd waarbij uitgelegd werd hoe het systeem in zijn werk gaat. Ik was direct enthousiast!” Ozlem werkt inmiddels bijna een jaar met OZOverbindzorg. Volgens haar was een communicatiemiddel tussen zorgverlener, cliënt en mantelzorger erg welkom. Ozlem: “Hiervoor benaderde de thuiszorg ons telefonisch voor bestellingen. Nu kan iedereen belangrijke informatie via OZO inzien.”

Voordelen

Het gebruik van OZO scheelt Ozlem en haar collega’s veel tijd. Ozlem: “Doordat OZO online is, krijgen wij bestellingen van patiënten digitaal binnen. Dat werkt voor ons heel fijn, want het zorgt ervoor dat wij lange telefoongespreken kunnen vermijden. Het scheelt ons zo 1,5 uur per dag bellen.” In het nieuwe systeem krijgt Ozlem dagelijks nieuwe berichten binnen. Ozlem: “Zo hoeft de patiënt of de thuiszorg niet in de wacht gezet te worden bij een vraag. In het account van OZO kunnen patiënten bestellingen direct doorgeven. Er is ruimte om vragen te stellen en wij kunnen de aftekenlijst direct plaatsen. Zo kunnen we direct contact opnemen met de patiënt en kunnen andere collega’s lezen wat er opgeschreven is als ze een dag niet werken.” Nog een voordeel volgens Ozlem is de veiligheid: “Artsen kunnen nu alles inzien, doordat alle zorgverleners op één pagina bij elkaar komen. Een telefoontje staat niet zwart op wit, het is nergens terug te luisteren.”

Systeem uitbreiden

Er staan inmiddels tientallen mensen in het systeem bij de apotheek. Nieuwe patiënten worden bij het intakegesprek gewezen op het gebruik van het communicatiesysteem. Ozlem: “We willen zoveel mogelijk nieuwe mensen in het systeem zetten. Hier heeft iedereen baat bij; ook de patiënten en mensen die met de zorg te maken hebben. Het grootste voordeel voor de patiënt is dat er vragen gesteld kunnen worden en dat er goed wordt gecommuniceerd. We zien ook dat mantelzorgers erg blij zijn met het communicatiemiddel. De zorg wordt ze voor een deel uit handen genomen. Je weet zeker dat er altijd door iemand meegekeken wordt als iemand de zorg overneemt.

“Alles wat besproken wordt over de zorg staat zwart op wit, dat is voor iedereen ideaal.”

Hans Verbist, Geriatrisch consulent

‘Die nicht belde mij bijna iedere dag. Ze belt me dankzij OZO nog maar één keer per maand ongeveer, ze kan nu…

Sluit je aan bij meer dan 150.000 gebruikers!

Aanmelden Op de hoogte blijven?