Geplaatst op: 7 mei 2020

Joshua: ‘Door eigen regie groeit ook de eigen waarde!’ 


Joshua en Sanne

Joshua is jong en werkt hard aan de structuur in zijn leven, hij is enthousiast over zijn opleiding en gaat het gesprek met anderen aan als dat nodig is. Hij houdt graag zelf de touwtjes in handen. En dat kan ook heel goed. Met hulp van Sanne en OZOverbindzorg lukt het hem zijn leven ‘op de rails’ te brengen en te houden. Wij zijn benieuwd naar hun ervaringen met OZOverbindzorg en hebben hen beide gesproken.

Interview

  • Joshua Dijksma, 19 jaar en cliënt OZOverbindzorg
  • Sanne Kok, hulpverlener bij Helderzorg en hulpverlener voor Joshua

Sinds maart 2019 woont Joshua zelfstandig in Voorst en reist hij voor zijn opleiding Podium-en evenemententechniek naar Arnhem. Hiervoor heeft hij enkele jaren interne begeleiding gehad omdat het slecht met hem ging. Hij is er trots op dat het nu beter gaat, en hij wil het graag zo houden.

‘Ik trek aan de touwtjes en dat is goed voor mij’

Joshua vertelt enthousiast over OZOverbindzorg: ‘Ik vind OZO makkelijk; het is rechtstreeks en alles is snel te regelen. Daardoor ligt er niets ‘op mijn hart’ en dat is goed voor mij. Het helpt me echt dat ik al mijn zaken en dingen zelf kan én moet regelen. Ik heb geleerd om mensen digitaal vragen te stellen. Dat maakt het makkelijker om ook in realtime mensen te benaderen. Bijvoorbeeld: ik heb autisme en ik vind het een groot voordeel dat ik zelf mijn medicatie kan regelen met mijn apotheker. En ik informeer zelf – via OZOverbindzorg – mijn school als ik griep heb. Het is ook een pluspunt dat ik kan aangeven hoe ik me voel. Gaat het slecht en is mijn hulpvraag groter, dan is dat snel bij iedereen (die dat moet weten) bekend. Maar ik ben degene die aan de touwtjes trekt en bepaalt wie wat van mij te zien krijgt!’.

Onderlinge samenwerking in het netwerk is optimaal

Cliënten krijgen energie van de toegevoegde waarde die OZOverbindzorg biedt
Hulpverlener Sanne is ook trots op Joshua: ‘Samenwerken met en rondom een cliënt gaat zoveel beter met een goed systeem als OZO, zeker als je – zoals Joshua – te maken hebt met veel verschillende mensen, instellingen en organisaties. Joshua deelt documenten zoals een behandel- of financieel plan, met zijn mentor, hulpverlener, schoolmentor, huisarts enzovoort. Hij bepaalt zelf wie wat nodig heeft, hij hoeft maar éénmaal toestemming te geven in het kader van de privacywetgeving en heeft zelf de regie. Dat voelt goed, werkt goed en helpt hem om met iedereen goed samen te werken. En, heel belangrijk, het zorgt ervoor dat de onderlinge samenwerking in zijn netwerk ook optimaal blijft.

Ik vind OZO vooral een klantvriendelijk systeem. Overal staat letterlijk wat je moet doen, waar je bent en wat de stappen zijn. Natuurlijk komt het niet vanzelf en moeten cliënten veel oefenen en vaak ook meer van zichzelf laten zien. Maar ik merk dat cliënten sneller uit de weerstand komen, meer energie krijgen en dat de transparante werkwijze bijdraagt aan de respectvolle ervaring van de cliënt. Voor iedere cliënt is dat weer anders.’

Meer informatie

  • OZOverbindzorg is een digitale communicatietool die hulp-, zorgverleners en naasten met elkaar verbindt onder regie van de cliënt. OZOverbindzorg wordt landelijk toegepast. Sinds maart 2019 wordt deze communicatietool in de gemeenten Apeldoorn, Epe en Brummen (Eerbeek) ingevoerd. Steeds meer organisaties in deze gebieden werken met OZO.
  • Helderzorg biedt intensieve ambulante woonbegeleiding aan jongeren of volwassenen en intensieve gezinsbegeleiding aan gezinnen met thuiswonende kinderen. Helderzorg is gevestigd in Apeldoorn.
  • Proscoop (Anita Lahuis) is procesbegeleider bij de implementatie van OZOverbindzorg in de gemeente Apeldoorn, gemeente Epe en de kern Eerbeek.

Met dank aan Joshua en Sanne voor hun tijd en openheid, aan Het Oude Kantongerecht voor de locatie waar het gesprek plaatsvond en aan Tessa Zeilmaker voor de fotografie.

Interview door Sonja Zeilmaker, Proscoop

Terug naar het overzicht