Verpleegkundige Maria van Eerden

Maria van Eerden gaat bijna met pensioen. Eind februari is het zover. En hoewel de Achterhoekse zichzelf ‘bepaald geen digitaal type’ noemt, maakte ze zich sterk voor de introductie van OZOverbindzorg in haar team. ‘Want OZO maakt de lijntjes korter.’

Samen met haar collega’s verzorgt Maria vijfentwintig zorgbehoevenden in Winterswijk. Het werken bij Buurtzorg vindt ze heerlijk. ‘Klein maar fijn.’ Heel anders dan in het ziekenhuis, waar ze als verpleegkundige veertig jaar op de afdeling Urologie werkte. ‘In het ziekenhuis heeft de zorg de regie. Bij Buurtzorg hebben de cliënten de regie en zijn wij te gast. Dat vind ik ook mooi.’

Volgens Maria past OZOverbindzorg bij de filosofie achter Buurtzorg. ‘Cliënten hebben de regie en OZO ondersteunt dat. Beschouw het als een fijn stuk gereedschap.’ Via het systeem legt ze makkelijk en snel contact tussen cliënten en zorgverleners. Er hangen huisartsen, apotheken en ziekenhuizen in het systeem. Ook de dagbesteding verovert een plek in het netwerk.

Soms gebruikt Maria OZO bij de cliënt thuis, maar meestal klapt ze pas ná haar dienst, gewoon aan de keukentafel, de laptop open. ‘Kwestie van een paar minuten. In alle rust, op eigen wifi en met een kopje koffie ernaast vul ik informatie in en stel ik niet-urgente hulpvragen.’

De voordelen zijn evident, stelt de verpleegkundige. ‘Ik kan een foto maken van een wond, beschrijven waarom ik die foto heb gemaakt en dat stuur ik naar de huisarts. Daar kan ik dan een vraag aan koppelen. Hoe moet ik de wond verzorgen bijvoorbeeld? Dit bespaart geregel. Ik sta niet in de wacht als ik bel. De huisarts hoeft misschien niet op huisbezoek te komen. Allemaal energie die we nu besparen en kunnen investeren in andere belangrijke zorg. Of een praatje met een cliënt. Ook belangrijk.’ (*)

En dat pensioen? De geraniums moeten het nog even zonder Maria stellen. Ze is nog fit en haar hart klopt voor de zorg. ‘Ik wil actief blijven als wijkverpleegkundige. Waarschijnlijk met een nul-urencontract, dat vind ik niet erg. En dan kan ik als bijkomend voordeel mijn collega’s blijven helpen als ze vragen hebben over OZOverbindzorg.’

(*) Maria benadrukt dat dit voorbeeld alleen opgaat voor niet-urgente zorgvragen. ‘Bij belangrijke zorgvragen en spoed grijpen we snel in en gaan we bellen.’

 

Bekijk alle verhalen
Fleur wijkverpleegkundige Je kunt op een laagdrempelige en veilige manier communiceren met het netwerk van de cliënt, zonder dat je iemand hoeft te storen in de dagelijkse werkzaamheden. Lees meer
Deborah doktersassistente De communicatie heeft korte lijntjes, minder telefoontjes en minder onzekerheden. Lees meer