Ervaringsverhaal

MS- en suikerpatiënte Geke Diks-Baltus

‘OZO is ideaal’, zegt Geke Diks-Baltus (59), MS- en diabetespatiënte. ‘Als het een keer niet klopt, kan ik dat zo zien. En ook mijn dochter kijkt mee’. Voordat het Klarenbeekse echtpaar Diks OZOverbindzorg gebruikte, liep Henk Diks (59) zich de benen uit het lijf voor medicatie en verbandartikelen. Nu alle bestellingen voor zijn vrouw Geke via het digitale platform OZO lopen is alles veel beter geregeld.

Meelezen

De kern van haar zorgnetwerk; de hulpverleners, vormen het OZO-netwerk. Overzichtelijk staan ze onder elkaar in het digitale systeem.
Voor het echtpaar is OZOverbindzorg dagelijkse kost sinds 2017. De verzorging (professionele hulpverlening) houdt bij wat nodig is en bestelt dit dan via OZO. Geke vertelt ‘Deze week vroeg Mirjam (de eerstverantwoordelijke verpleegkundige, red.) hoeveel naalden er waren. Toen ik antwoordde: ‘35, genoeg voor iets meer dan een maand’, zei ze: ‘Dan bestel ik nog een doos’. Ja, de verzorging doet alles en ik lees mee’.

Ook afspraken met de huisarts en de dagcurves voor de diabetes lopen via OZO. Zo ontvangt de praktijkondersteuner huisarts maandelijks de twee dagen bijgehouden bloedwaardes van haar via OZO.

Perfecte communicatie

Geke leest dagelijks alles in OZO via haar mobiel. Ze voelt zich daar goed bij en onderneemt zo nodig actie. ‘Als medicatie of verbandartikelen er niet bijzitten, geef ik dat aan de verpleegkundige door. Daarmee houdt ze zelf de regie. Voor haar man, zelf enkele maanden geleden getroffen door een hartinfarct, is dat een flinke zorg minder. Henk: ‘Er kan weinig misgaan; ik heb er vertrouwen in. Geke kijkt het altijd na en houdt alles goed bij.’ Zijn vrouw vervolgt, met een tevreden gebaar: ‘Het communiceren met elkaar gaat nu perfect door OZO.’

Zorg

De bestelling van medicatie doet het echtpaar niet zelf. Dat doet de verzorging, die komt met een iPad bij de cliënten. Sharon Bosman (30), wijkverpleegkundige bij zorgverlener Vérian en coördinator van OZO: ‘Bestellen gaat simpel. Bepaalde standaardbestellingen kun je aanklikken. Zodra de apotheek het klaar heeft, staat er een bericht in OZO. Tenzij je, zoals de familie Diks-Baltus, de bestelling thuisbezorgd krijgt. Het digitale platform is heel overzichtelijk. Ik kan precies zien wie berichtjes ontvangt en gelezen heeft. En de policy van Vérian is dat – als je het gelezen hebt – je het ook opvolgt. Retourberichten voeg ik bij het cliëntdossier. Wat in OZO staat is bindend. Dus staat er in de mail van de POH, dat de insuline opgehoogd moet worden van twintig naar tweeëntwintig eenheden, dan volg ik dat op. Bij OZO mag er één à twee werkdagen over de communicatie en terugkoppeling heen gaan. Geen probleem. Dat is ook de afspraak met OZO. Maar als er spoed bij is, wordt er niet via OZO gecommuniceerd. Dan wordt er gebeld of is er face tot face contact.’

Sharon Bosman vindt het erg belangrijk dat het systeem veilig is. Zeker tegen het licht van de nieuwste privacywetgeving.

Laagdrempelig

Een ander groot voordeel is dat er gemakkelijker contact is met alle zorgverleners in het netwerk van de cliënt. Wie die andere zorgverleners zijn – apotheek, huisarts, fysiotherapeut – bepaalt de cliënt zelf. OZO is laagdrempelig. Sharon haalt een voorbeeld aan:  ‘Laatst was het voor mevrouw Diks-Baltus beter om plastabletten te minderen. Dit wordt met haar overlegd en vervolgens wordt dit in OZO verwerkt. Er zijn meerdere opties mogelijk. Het kan zijn dat de wijkverpleegkundige op haar cliëntenprofiel een bericht typt, de huisarts aanklikt en vervolgens mevrouw en de mantelzorger meeneemt zodat zij een kopie ontvangen door hen aan te vinken. Vervolgens krijgt zij van de huisarts een bericht terug. Ook mogelijk is dat de huisarts telefonisch tot dit besluit komt en dit in OZO verwerkt. Dan kan zowel mevrouw Diks-Baltus, de wijkverpleegkundige als de mantelzorger, dit in OZO teruglezen. OZO levert zeker een tijdsbesparing op. Je stuurt een bericht en gaat verder met je werk. Voorheen moest je veel meer bellen en kwam je op een wachtlijst bij een huisarts. Groot voordeel ook vind ik de situaties waarin we een foto meesturen, bijvoorbeeld bij een wond. Nu kan de huisarts meteen antwoorden: ‘Ga zo door’, of: ‘We gaan eens langs bij die cliënt’.”

Tevreden

  • Geke gebruikt vooral de terugleesmogelijkheid: ‘Af en toe vergeet ik wel eens wat. Ik gebruik ook zoveel tabletten’. Als cliënte gebruikt ze OZO ook als controle en geheugensteun. Nog een voordeel van OZO, vinden zowel de deskundige als de cliënte en mantelzorger.
  • ‘Je bent meer op de hoogte, je kunt berichten teruglezen. Het staat zwart op wit’, aldus de deskundige.
  • ‘Ideaal’, aldus de mantelzorger.
  • Geke Diks-Baltus is heel tevreden: ‘De verzorging is altijd goed op de hoogte nu. Tijden veranderen. Het is dé communicatie voor aankomende tijd. Ik vind het belangrijk dat ik zelf de regie heb; dat ik zelf kan beslissen – of mijn man, of dochter – zolang het kan. ‘

Situatie thuis

Diks-Baltus, getrouwd, twee uitwonende kinderen – dochter Jessica (26) en zoon Stefan (25) – heeft sinds haar 38ste een langzaam verlopende variant van MS. Sinds vijf jaar is ze ook suikerpatiënt. Door haar ziektes heeft Diks-Baltus lichamelijk flink ingeboet. Zo is ze rolstoel gebonden, heeft een katheter in de buik en moet dagelijks insuline spuiten.

Ze kampt met meer gezondheidsproblemen, zoals spasmen, maar is er de vrouw niet naar om uitgebreid haar beklag te doen. Ze heeft haar beperkingen geaccepteerd en blijft positief: ‘Mijn karakter is: niet zeuren, maar doorgaan. Zolang ik wat in het huishouden kan doen, doe ik dat. Toen Henk me vroeg: ’Kun je nog aardappels schillen?’, zei ik : ‘Ja, waarom niet?’.

Voor haar lichamelijke beperkingen heeft ze dagelijks zorg nodig. ’s Ochtends komt er een verpleegkundige. Die geeft om de dag een darmspoeling. De katheter in haar buik wordt elke dag verzorgd, twee keer per week doorgespoeld en elke vier weken vervangen. Dagelijks (‘s ochtends en ’s avonds) wordt ze gewassen en aangekleed en twee keer per week wordt ze op een speciale douchestoel gedoucht. Naast huishoudelijke hulp, consulteert ze in de eerstelijnszorg geregeld een huisarts en fysiotherapeut en elke maand voor haar diabetes een praktijkondersteuner huisarts (POH). Haar man Henk is mantelzorger: hij spuit de insuline, doet het grootste deel van het huishouden en haalt zo nodig medicatie op. Dochter Jessica is mantelzorger op medicijngebied. Zij houdt een oogje in het zeil. Als er wat is op medicijngebied neemt mijn dochter ook contact op. Ze is verpleegster en kijkt met een professioneel oog mee over de schouder via OZO.

Interview door Proscoop 

 

Pascal, Zorgontvanger

Via OZO kijken Pascals vertrouwelingen over zijn schouder mee. En dat helpt. ”Het werkt simpel en goed, ik wil…

Sjaak Veldman & Martin Dieleman, Wijkteam & Huisarts

”OZO is er niet voor ons professionals, maar voor de mensen kwetsbare situaties in onze samenleving.”

Sluit je aan bij meer dan 150.000 gebruikers!

Aanmelden Nieuwsbrief