Bereikbaarheid helpdesk

Vrijdag 14 mei is onze helpdesk van 9 tot 13 uur telefonisch bereikbaar. Vragen kun je mailen naar helpdesk@ozoverbindzorg.nl.
Geplaatst op: 24 november 2020

Dit waren de ervaringen in Rivierenland na het starten met OZOverbindzorg


Eerste ervaringen met OZOverbindzorg: “Je krijgt de patiënt én zijn netwerk echt beter in beeld”, luidt de titel van het artikel dat de Mura op 21 november 2019 plaatste. Als zorgverleners sneller en eenvoudiger met elkaar én met de patiënt en mantelzorger communiceren, dat is het doel van de pilot OZOverbindzorg. De netwerken rondom drie huisartsenpraktijken in Lienden, Culemborg en Ophemert, met onder meer praktijkondersteuners, wijkverpleegkundigen, apothekers en welzijnswerkers, testen of OZOverbindzorg een passend communicatieplatform is voor regio Rivierenland. Deelnemer Kim van Wordragen, wijkverpleegkundige van thuiszorgorganisatie SZR, is enthousiast over de nieuwe manier van samenwerken via het platform. Wij spraken haar over de eerste ervaringen.

Klusje met voordelen

Kim werkt nu ruim een maand met het nieuwe platform OZOverbindzorg. Bij de start van ieder nieuw systeem zijn er natuurlijk ook nieuwe gegevens die ingevoerd moeten worden. “Ondanks dat het invoeren van alle patiëntgegevens echt even een klusje is dat tijd kost, heeft het ook zeker zijn voordelen. Juist door even goed door te vragen naar wie er betrokken zijn, krijg je echt de patiënt en zijn netwerk beter in beeld. Ik doe dat al in de anamnese en vorm een beeld van wat er aan de hand zou kunnen zijn bij deze patiënt en of er bijvoorbeeld al een diëtist of fysiotherapeut betrokken zijn.” Alle betrokken disciplines komen na toestemming van de patiënt met hun contactgegevens in het platform van de patiënt te staan. Dat zorgt voor overzicht en korte lijntjes om elkaar te vinden.

Samenwerkingsboost

Dat het platform meteen inzichtelijk maakt wie er rond welke patiënt samenwerken blijkt wel als Kim vertelt over de live-gang van hun netwerk. “Toen ons netwerk-account actief werd in het platform OZOverbindzorg kregen we meteen een leuke reactie van een van de huisartsen met daarin het bericht ‘We zien elkaar nu online en gaan met elkaar aan de slag met de pilot. Laten we er iets moois van maken!’ Dat gaf een enorme samenwerkingsboost! Er wordt nog niet zo heel veel gecommuniceerd in platform, we zijn immers net gestart en het betreft nog maar een klein aantal patiënten waar ook niet dagelijks over gecommuniceerd hóeft te worden, maar je merkt dat OZOverbindzorg wel echt op het netvlies is van de betrokkenen!”

Pitch

Kim heeft ook een pitch over OZOverbindzorg gegeven bij de bijeenkomst van het Wijkverpleegkundig Platform aan zo’n zestig wijkverpleegkundigen en kreeg daar op veel goede reacties. De verpleegkundigen zagen het echt als kans: dit is wat we zoeken! Kim: “Het is echt een mooie ontwikkeling, we zijn voor de patiënt en met elkaar aan de slag. Ik kreeg veel inhoudelijke vragen en opmerkingen van de aanwezigen, iedereen wilde graag weten hoe het werkt. Zelfs nog in de pauze en na afloop van de bijeenkomst spraken mensen mij aan.”

Oplossing

Dat Kim enthousiast is mag duidelijk zijn, al is het ook even wennen. “Het is voor alle deelnemers even wennen aan een nieuw systeem. Ik maakte ook al mee dat als er bij een patiënt even iets niet lukt, zoals die keer dat de dagcurve diabetes niet ingevoerd kon worden, er een bereidwillige thuiszorgmedewerker was die naast de patiënt ging zitten om hem te helpen het toch voor elkaar te krijgen.”

Het is nu een jaar na de start van de regio Rivierenland met OZOverbindzorg. Fijn om zo nauw samen te werken met Mura zorgadvies. Binnenkort lees je hier meer over de ervaringen een jaar na de start met OZOverbindzorg.

 

Terug naar het overzicht