Geplaatst op: 8 september 2020

Coronavirus dwingt tot online samenwerken


Corona smarthealth
De verspreiding van het coronavirus neemt toe. Nadat iemand is hersteld van het coronavirus, betekent dit niet dat deze persoon klachtenvrij is. Vaak houdt diegene last van lichamelijke- of psychische klachten, of beiden. Longarts Hans in ’t Veen vertelt tegen de NOS wat Covid-19 op lange termijn met je lichaam doet: “Als je aanhoudende klachten hebt, dan is het heel lastig om de juiste steun te krijgen van je omgeving, maar ook van behandelaars. Dat leidt tot boosheid en frustratie. Het is belangrijk dat lange termijn symptomen erkend worden.” In Overbetuwe kozen de professionals voor een andere aanpak. Herstellende coronapatiënten en zorgprofessionals over hoe online samenwerken hen helpt bij goede nazorg en communicatie.

Stichting Geïntegreerde Eerste Lijnszorg Midden Betuwe is een samenwerking tussen eerstelijnszorgverleners in Midden Betuwe. Bij GEZ Midden Betuwe werd in korte tijd een speciaal multidisciplinair Post Corona-virusprogramma ontwikkeld, waarbij het samenwerkingsplatform OZOverbindzorg wordt ingezet om digitale netwerkzorg op maat te leveren.

Wat is de ervaring van patiënten en professionals uit de regio Overbetuwe met de inzet van dit online samenwerkingsplatform? Nienke van den Berg, fysiotherapeut bij fysiotherapiepraktijk Wijnhoven-Gierman en Linda van Zutphen, diëtiste bij diëtistenpraktijk Eetstijl, delen hun ervaringen met OZOverbindzorg en hoe digitale netwerkzorg werkt in de praktijk.

Grillig herstel

Herstellende coronapatiënten geven zelf aan dat het herstel langzaam gaat. “Het is drie stappen vooruit en twee stappen achteruit, je denkt dat het goed gaat, maar dan val je weer terug”, aldus een geïnterviewde patiënt die het coronavirus heeft gehad. Volgens fysiotherapeut Nienke van den Berg zijn er zowel psychische- als emotionele klachten die in het herstelproces aandacht vragen.

Lang niet iedereen vraagt zelf tijdig om hulp. Van den Berg: “Van tevoren hebben wij als paramedici een lijst gemaakt met vragen die professionals kunnen gebruiken om de situatie in te kunnen schatten en te achterhalen of er meer netwerkzorg nodig is. Een van de vragen is bijvoorbeeld of de patiënt zich zonder hulp kan aan- en uitkleden. Als de patiënt dat niet kan, is er zeker een reden om een andere professional in te schakelen.” Via het samenwerkingsplatform kan snel een collega worden gezocht en ingezet.

Oog van de expert

Goede nazorg en ondersteuning is van belang, ook nadat een patiënt hersteld is van het coronavirus. Het samenwerkingsplatform OZOverbindzorg hielp in de Overbetuwe om digitale netwerkzorg op te zetten, waardoor verschillende disciplines met elkaar kunnen samenwerken. Ook de expertise van de cliënt en mantelzorger zijn cruciaal. Zij zijn expert van hun eigen wensen en behoeften, en willen ook kunnen communiceren in het gezamenlijk netwerk. Juist omdat een Covid-19 besmetting lange termijneffecten lijkt te hebben op de lichamelijke en emotionele staat van patiënten, is het belangrijk om een groep zorgverleners om hen heen te verzamelen.

Linda van Zutphen, diëtiste bij diëtistenpraktijk Eetstijl, merkt dat het samenwerken met verschillende zorgdisciplines haar veel brengt: “Ik weet welke doelen de fysiotherapeut heeft en kan mijn advies hierop aan laten sluiten. Na het bewegen adviseert zij nogmaals aan de patiënt om iets eiwitrijks te eten.” Fysiotherapeut Nienke van den Berg vult aan: “Ik vind het heel plezierig om de expertise van de diëtist te zien. Hierdoor worden er geen dubbele adviezen gegeven en is duidelijk wat er is afgesproken.”

Veilig samenwerken

In tijden van corona gelden veiligheidsvoorschriften rondom samenkomen. Het is een uitdaging om goed samen te werken. Via het samenwerkingsplatform kan digitaal en veilig gecommuniceerd worden. Een professional richt samen met de patiënt een digitaal netwerk in waaraan de betrokken professionals, mantelzorgers en familieleden deelnemen. Afgestemd op de behoefte van de patiënt kunnen zorgwensen worden besproken, documenten zoals oefeningen of video’s worden gedeeld of kan een dagboek worden bijgehouden.

Alle communicatie is voor de patiënt toegankelijk, zodat de patiënt grip houdt op zijn eigen zorg- en herstelproces. “Het is erg prettig om mee te lezen in de communicatie tussen (zorg)professionals, daardoor weet ik of de informatie goed is overgekomen”, beschrijft de herstellende coronapatiënt.

bron: United Nations via Unsplash

Wat levert het op?

“Het platform heeft ons veel opgeleverd in de samenwerking met andere disciplines, de patiënt krijgt een betere behandeling omdat er een goede onderlinge communicatie is, waarbij de patiënt zelf overzicht heeft en alles in kan zien”, aldus diëtist Van Zutphen.

De geïnterviewde patiënten en professionals vinden het ook een groot voordeel dat ze weinig moeite hoeven te doen om te communiceren en afspraken te maken met elkaar. De herstellende coronapatiënt: “Je kunt hierdoor gerichter communiceren, anders moet het via via, daar heb je echt geen behoefte aan als je ziek bent.” Miscommunicatie kan worden voorkomen, doordat (zorg)professionals na toestemming van de patiënt hun bevindingen en adviezen overdragen naar elkaar. Of zoals de fysiotherapeut samenvat: “De patiënt kan teruglezen wat ik heb gezegd en wat er is afgesproken met andere disciplines. Dat maakt het voor iedereen duidelijk. Je werkt daardoor meer interdisciplinair dan multidisciplinair en dat is echt een pluspunt.”


Over de gastauteurs

Dit artikel is geschreven door Ida Besten (bestuurslid gebruikersparticipatie in zorg en welzijn van de Stichting OZOverbindzorg) en Ellis Aten (projectleider kwaliteit en cliëntparticipatie bij OZOverbindzorg). Het multidisciplinaire Post Corona-virusprogramma is op te vragen via info@gezmiddenbetuwe.nl.

 

Terug naar het overzicht