Geplaatst op: 30 november 2020

Wat vind Rivierenland na een jaar werken met OZOverbindzorg?


Eerder plaatsten we al de blog van Mura zorgadvies over het werken met OZOverbindzorg vlak na de start. Vandaag delen we de ervaringen van een mantelzorger en wijkverpleegkundige hoe een jaar later de samenwerken met OZOverbindzorg verloopt. Voor Mura zorgadvies is OZOverbindzorg de plek waar alle communicatie tussen zorgverleners, mantelzorgers en de patiënt zelf bij elkaar komt. Wij weten dat het systeem werkt. Zij vroegen een mantelzorger en een wijkverpleegkundige. Waar zij het over eens zijn: “OZOverbindzorg biedt overzicht in complexe situaties en scheelt veel tijd”.

Je hebt anderen écht nodig!

“Ik ben alert op (toekomstig) complexe patiënten en zorg ervoor dat deze in OZOverbindzorg komen”. Aan het woord is Jeanet Roza, wijkverpleegkundige bij Santé partners. “Recentelijk waren we samen met een huisarts, praktijkondersteuner en dementieconsulent betrokken bij een echtpaar met dementie. Zij vormden steeds vaker een gevaar voor zichzelf. Ook verbale agressie kwam steeds meer voor. De situatie veranderde continue en begon uit de hand te lopen. Hierdoor was een aanvraag voor een rechterlijke machtiging (RM) voor een opname niet te voorkomen. Dat zijn complexe situaties waar veel communicatie nodig is. Gelukkig konden we via OZOverbindzorg snel actuele informatie uitwisselen met elkaar én met de familie. De dementieconsulent stelde de aanvraag op, de praktijkondersteuner vulde informatie aan en de thuiszorg gaf een dagelijkse update via OZOverbindzorg. Acties en tips werden eenvoudig op een veilige manier gedeeld. Iedereen heeft zo een actueel overzicht van de laatste stand van zaken in deze complexe situatie. Dat draagt écht bij aan betere zorg en tijdbesparing. Hoe het anders was gegaan? Dan hadden de zorgverleners meerdere MDO’s gehouden en hadden ze veel met elkaar gebeld. Dat had enorm veel tijd gekost.”

Onder de aandacht brengen

Jeanet is vanuit Santé Partners actief met het toevoegen van cliënten, uitleg geven aan collega’s en het agenderen van OZOverbindzorg op het wijkverpleegkundig overleg. Om het werken met OZOverbindzorg vanzelfsprekend te maken moet het onderwerp regelmatig onder de aandacht worden gebracht. Er is nu nog variatie in hoe actief collega’s er mee werken. Het kost tijd om het in de drukke dagelijkse praktijk te integreren, maar als je het goed gebruikt vervangt OZOverbindzorg andere manieren van contact. “Je hebt elkaar als professionals echt nodig! Als iedereen meedoet dan kunnen we de zorg echt optimaliseren! OZOverbindzorg brengt zoveel overzicht.”

Niet meer lang aan de telefoon

Aan OZOverbindzorg doen ook een 91-jarige dame en haar dochter, die mantelzorg verleent, mee. “Ik haal het soms zelf een beetje door elkaar, want er gebeurt zoveel met mijn moeder!” vertelt de dochter. “Dan is het fijn om alles even terug te lezen in OZOverbindzorg en weer overzicht te krijgen. Ik kan zelf een berichtje sturen naar de praktijkondersteuner, de diëtist of de wijkverpleegkundige van de thuiszorg. Moeder vergeet soms wat de adviezen zijn of haalt ze door elkaar. Het is dan bijvoorbeeld niet meer duidelijk wat ze nu wel of niet mag eten en drinken. In zo’n geval is het handig om het advies even terug te lezen in OZOverbindzorg. Of een vraag te sturen naar de zorgverleners. Dat gaat heel eenvoudig. Voor de beveiliging moet nog een extra code worden ingevoerd. Dat is wel een extra actie, maar wel goed voor de privacy.” Voordat ze met OZOverbindzorg werkten, belden ze naar de zorgverleners. Vooral bij de huisarts hingen ze dan lang in de wacht. “Dit is sneller en handiger. Ja, wij vinden onze weg er goed in!”

Starten met OZOverbindzorg of jouw ervaringen delen? Neem vooral contact met ons op!

Terug naar het overzicht